I oktober 2022 lanserte Digdir en løsning for tilgjengelighetserklæring, som alle virksomheter i offentlig sektor plikter å ha på plass på sine nettsteder innen 1. februar 2023. Fra 01.02.24 skal man også ha tilgjengelighetserklæringer for apper som benyttes av publikum.
Regelverket gjelder ikke for fagsystemer eller administrative ikt-løsninger (programvare), som ikke ligger åpent tilgjengelig for publikum.
Alle publikumsløsninger Norkart lager skal i størst mulig grad være universelt utformet, dvs at alle skal ha lik mulighet til å benytte løsningen uansett funksjonsevne. Norkart har utarbeidet retningslinjer for utvikling av responsive løsninger og mobile app’er som baserer seg på WCAG 2.0 (Retningslinjer for tilgjengelig webinnhold). Norkarts retningslinjer er også oppdatert med krav ihht WCAG 2.1, som er fremtidige krav og vil bli innført sammen med EUs web-direktiv om universell utforming av offentlige nettsteder og mobilapplikasjoner (WAD). WCAG 2.1, en utvidelse av 2.0, og vil håndtere typiske utfordringer ved bruk av mobile enheter, blant annet bruk av berøringsskjerm, gester og forhindring av utilsiktet aktivering av innhold.
Norkart benytter også en sjekkliste som nå er oppdatert med krav ihht WCAG 2.1, som både designere, utviklere og testere skal følge ved utvikling av responsive løsninger og mobile app'er i Norkart
Hovedpunkter i Norkarts retningslinjer for universell utforming:
- Fokusmarkering og klikkeflater - Det må være lett å se hvilket objekt som har fokus. Klikkbare objekter må være lett å treffe og det er viktig å ha store nok klikkeflater ved bruk av berøringsskjerm.
- Tastaturnavigering - Mange brukere kan ikke eller ønsker ikke å bruke mus. All funksjonalitet på nettstedet må derfor være mulig å benytte ved hjelp av tastatur alene, og med tastatur sammen med hjelpemiddel.
- Kontrast og bruk av farge - For å sikre god lesbarhet skal all tekst ha tilstrekkelig kontrast mot bakgrunnen. Dette er viktig for alle brukere, særlig under krevende lysforhold.
- Språk, tekst og struktur - Klart språk og god tekststruktur er viktig for lesbarheten og for navigering i innhold på artikkelnivå, og det bør være konsekvent gjennom hele nettstedet.
- Feilhåndtering - God håndtering av feil slik at brukeren forstår både hva som er feil og hvordan feilen kan rettes.
- Lenker - må være visuelt identifiserbare og lenkens mål må fremgå tydelig.
- Bilder og grafikk - bilder må ha beskrivende alternativ tekst slik at innhold eller motiv i bilder og illustrasjoner formidles korrekt og leses opp av hjelpemidler.
Kodestandarder og validering - Standarder er grunnlaget for å få nettsteder, nettlesere og hjelpemiddel til å kommunisere bra med hverandre. Å følge standarder for HTML og CSS er derfor viktig i arbeidet med universell utforming.
Tilgjengelighetserklæringsskjema for våre løsninger:
Løsning | Link til skjema | Sist oppdatert |
---|---|---|
Arealplaner.no | https://kunnskapsbase.gisline.no/hc/no/article_attachments/21768497916177 | 04.01.24 |
eByggesøk privat | https://planoggeodata.zendesk.com/hc/no/article_attachments/21941138038673 | 22.01.24 |
e-Torg | https://kunnskapsbase.gisline.no/hc/no/article_attachments/22940852926097 | 07.02.24 |
Kommunekart | Kartløsninger krever ikke tilgjengelighetserklæring. | |
Min Eiendom | https://norkart.zendesk.com/hc/article_attachments/13602815410065 | |
Min Renovasjon | https://kunnskapsbase.gisline.no/hc/no/article_attachments/21887764975121 | 23.01.24 |
MittInnspill | Tilgjengelighetserklæring i MittInnspill.no | |
Webplan (planregister på nett) | https://kunnskapsbase.gisline.no/hc/no/article_attachments/21768497913617 | 04.01.24 |
Slik legger du til link til Tilgjengelighetserklæring i arealplaner.no
Kommentarer
0 kommentarer
Logg på hvis du vil legge inn en kommentar.